Hoppa till sidans innehåll

Skolvecka på Skövde Flygklubb

13 MAJ 2017 10:00
Årets intensivskolvecka är genomförd vid Skövde Flygklubb. I ett gott segelflygsväder har tre elever klarat av etapp 2 samt flugit 86 starter med totalt 26 h 52 min segelflygtid!
Nedan följer en återgivning av veckan från en av eleverna.
  • Uppdaterad: 06 AUG 2017 18:39

En av eleverna, Magnus, återger lite vad certifikataspiranterna upplevt under veckan som gått.

 

Måndag 8/5 

Dagen startades med samling och teori kl 09:00.

Efter att Daniel och Palle sagt några väl valda ord gav vi oss ut för genomförande av daglig tillsyn på klubbens två skolflygplan samt utdragning av dessa till stråket 01. Jo då, vinden var märkbart nordostlig och det bet i kinderna. Tack vare min djupa erfarenhet av fältmässiga förhållanden var jag dock klädd i underställ och lurade i och med detta efterslängen av kung Bore under resten av veckan. Kort sagt, fy skråen vad kallt det har varit.

Under dagen genomfördes uteslutande DK-starter med samtliga tre elever. 

Tider för flygningarna summerades 

 

Tisdag 9/5

Började som måndagen med teori där Daniel höll i trådarna och vi räknade på räckviddsdiagram  som ritades in i våra flygkartor varefter planen rullades ut till startplats, återigen stråk 01. Efter att ha genomfört en DK-start med THK satte jag mig i sagda maskin för en EK-start. Efter första landningen var Daniel och jag rörande överens om att det var färdigövat med bedömningslandning "för låg höjd" varpå denna punkt kunde prickas av i protokollet, man får ta det goda med det onda.

Under förmiddagen landades också SE-TLT in från Ålleberg. I denna satte sig Daniel och jag för att genomföra en liten sträckflygning där det övades tillämpad termikflygning samtidigt som det lästes karta, vill minnas att vi var och vinglade i lufthavet mellan Skövde och Mariestad. Vi nådde i alla fall en höjd av 2300 meter den dagen.

Efter att vi landat in efter 1:52 körde jag några EK-starter start och landning i TLT och nu var landningsvarven som de skulle.

Dagen avslutades med samling för summering av dagen där vi repeterade landningsvarvet på whiteboarden och diskuterade kring detta.

 

Onsdag 10/5

Efter sedvanlig teori där vi återupptog landningsvarvet och även tittade på lite bildspel om detta stod vi åter på startplats fast denna gång på stråk 19. efter en DK-start och två bomstarter EK bar det iväg upp i luften på riktigt. För första gången ensam i en maskin steg det, sen steg det lite till därefter steg det ytterligare lite till, alla känner säkert igen känslan. I den vevan fick jag ett radioanrop från en av lärarna, tror det var Palle "TL, känn lite på hur det är att glida ut lite på den höjden du har". Sagt och gjort med 1500 meter mellan mig och marken och kartan i ett fast grepp i vänsternäven stryrdes kosan mot Lången och Timmerdala givetvis efter noggranna beräkningar att jag bör hitta höjd på vägen dit för att kunna nå dit och hem. Jo då, en blåsa fanns på vägen dit så jag kunde tanka höjd, då borde det finnas blåsa på vägen tillbaka, jag fortsätter. Behöver jag nämna att jag flög i medvind bort från fältet. Väl vid Lången hittade jag ett stig på som tog mig till ca 1500 meter igen och så vände jag hemåt, då såg jag fältet. Det var väldigt vad långt bort 15 km är tänkte jag. Jag får nog tänka lite på hur jag skall avsluta denna flygning på ett värdigt sätt om jag inte når fram. Gott om åkrar med höstsådd finns det i alla fall om skiten skulle få för sig att träffa fläkten vill jag minnas att jag i alla fall tänkte, på 1500 meters höjd. 

Om ni tänker er att det går lätt att cykla någonstans med medvind i ryggen, solen skiner och det är lätt nedförsbacke, tänk er detta och vänd på förhållandena. Om det fanns stig tidigare så hade den mattan raskt ryckts undan för mig nu då jag åkte i ett konstant sjunk hela vägen tillbaka. Fjärilarna i magen dog först efter att jag såg att jag hade närmare till fältet än Stöpen på 600 meters höjd, det var en nervpirrande kvart i mitt liv men väl värd att berätta.

 

Torsdag 11/5 

Dagen började med teori enligt rutin, vill minnas att vi talade om att bland annat flyga i tratten. 

Vädret visade sig från sin sämsta sida med regn som nästan kändes som snö 3 grader i luften och en kall vind från sydost vid änden stråk 19. Det blev uteslutande träning på start och landning denna dag samt onormalt utgångsläge för landning. Ja usch vad kallt det var.

 

Fredag 12/5

Efter teori som berörde sträckflygning genom att ta hjälp av termik stod vi återigen på stråk 19.

Ett antal DK-starter genomfördes på Twin III för undertecknad för att bli betraktad som influgen på denna farkost. Därefter fick jag mig en ordentlig lektion i sträckflygning med hjälp av termiken av Palle. Flygdagen avslutades med två bomstarter och en hygglig start som förde mig upp till 550 meter i alla fall. Själva dagen avslutades med ett lätt samkväm vid grillen.

 

Jag vill passa på att tacka Lennart, Uno, Marianne och Birger som hjälpt till och bistått vid märket och vinschen. Tack också till lärarana Daniel, Palle och Ola som ställt upp och ordnat med denna skolvecka.

 

Elever och lärare beredda att påbörja en ny utbildingsdag, vädret kom i veckan att erbjuda mycket goda förutsättningar för den så viktiga termikträningen

En god markorganisation, särskilt tack till Lennart, Uno, Birger och Marianne som gjorde det möjligt att producera 86 starter och 26h52 min segelflygtid!

Skribent: Sekreteraren
E-post: This is a mailto link

  

 

 

Gilla oss på Facebook!

logo-facebook3

Följ oss på Bloggen

 

 

 

Postadress:
Skövde FK - Flygsport
Flygplatsen
54191 Skövde

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: info.skovde.flygklub...

Se all info